WiiSDA feirer 15 års jubileum
Hvordan ble WiiSDA bransjevinner og landsdekkende markedsleder?
Det hele starter i førjulstiden 1972. Unge Håkon Bergsland står på jernbanestasjonen i Frankfurt. Han har for første gang i sitt liv reist utenfor Norges grenser, og ikke nok med det – han skal jobbe i utlandet for første gang. Håkon er nervøs og spent. Han snakker ikke spesielt godt tysk engang. Hvordan skal dette gå?
Mot ham kommer administrerende direktør i selskapet han skal jobbe for og ønsker ham velkommen til Frankfurt. Han tar ham med til hybelen Håkon skal bo i, han har redd på nytt sengetøy, handlet litt mat så han klarer seg de første dagene, og bruker deretter de neste dagene på å vise ham rundt, hvor han skal jobbe, introdusere ham for nye kolleger, og deler sitt nettverk slik at Håkon også kan trives på fritiden. Håkon føler seg trygg og godt ivaretatt. Og etter hvert kommer han godt inn i den nye jobben, skaffer seg venner, lærer språket og trives godt.
Men hvordan er denne historien relevant?
Skru tiden fram til 2008. Gründer Håkon Bergsland har allerede drevet noen år i rekruttering og bemanningsbransjen, men da mot flere bransjer. Han etablerer WiiSDA AS fordi han ser et udekket behov innenfor bilbransjen, og bestemmer seg for å bli best innenfor det segmentet. Hvordan klare det? Enkelt, tenker Håkon. Ved å behandle sine ansatte bedre enn alle andre, ved å endre menneskers liv. Og – være best i Norge på kundeservice.
Hvordan bli best på å ta vare på ansatte?
Fra oppstarten i 2008 har WiiSDA tatt inspirasjon fra Håkons egne erfaringer og følger samme prinsipp. Integritet, kvalitet og medmenneskelighet ligger til grunn for hvordan vi tiltrekker oss de dyktigste og mest motiverte fagfolkene i bilbransjen. Vi gir dem muligheten til å skape et nytt og bedre liv.
Før ankomst sørger WiiSDA for å:
✓ Ansette alle medarbeidere i 100% permanent stilling i selskapet
✓ Håndtere av alt papirarbeid (arbeids- og oppholdstillatelser, skattekort m.m.)
✓ Hjelpe den ansatte med å finne bolig, ordne leiekontrakter og møblering om nødvendig
Ved ankomst setter WiiSDA av 2 fulle arbeidsdager hvor vi:
✓ Møter den ansatte personlig ved ankomst Norge og tar godt imot dem
✓ Kjører den ansatte til boligen, og viser hvordan de skal komme fra bolig til jobb
✓ Handler mat så til alle måltider de første dagene
✓ Kjøper norsk SIM kort for å få norsk telefonnummer
✓ Dersom offentlig transport til jobb er nødvendig, organiserer og dekker WiiSDA første månedskort
✓ Bistår med adresseregistrering
✓ Besøke verkstedet og få en omvisning på arbeidsplassen
✓ Oppfordre verkstedet til å utnevne en personlig mentor og ha en god onboardingprosess for den nye medarbeideren
Etter ankomst passer WiiSDA på at følgende er på stell:
✓ Yrkesskadeforsikring, sykepenger, feriepenger, OTP
✓ Norskkurs etter ankomst (WS dekker første kurs 100%, deretter 50/50 mellom WS og ansatt)
✓ Bistand til kandidater utenfra EU med norsk førerkort
✓ Jevnlig oppfølging av den ansatte og verkstedet
✓ Bistand og organisering av fornyelse av arbeidsvisum og familievisum hvor nødvendig
Hvordan klarer WiiSDA å bli best på kundeservice?
Når alt det praktiske er organisert på forhånd er det ikke mye verkstedet trenger å tenke på. WiiSDA håndterer hele prosessen, som inkluderer alt fra annonsering, jobbintervju, teknisk intervju og referansesjekk til organisering av bolig, arbeids og oppholdstillatelser, yrkesskadeforsikring, lønnsutbetalinger og norskkurs. Det som er stress og tidstyver for verkstedet er ikke det for oss.
Ved å koble rett person til rett jobb blir det enkelt og fleksibelt for våre samarbeidspartnere å løse sine rekrutteringsutfordringer og oppnå mest mulig effektiv drift:
✓ Lønnsomhet – Vi forstår viktigheten av god kvalitet og høy produktivitet
✓ Enkelt – Annonser, CV-er og intervju er en tidstyv for deg – ikke for oss
✓ Kvalitet – Vi godkjenner kun de best kvalifiserte kandidatene
✓ Praktisk – Vi ordner alt – fra visum til ankomst og oppstart
✓ Trygghet – Vårt gode rykte og referanser er en ekstra trygghet for deg
Hva må verkstedet tenke på?
Verkstedet er ansvarlig for:
✓ Opplæring i HMS-rutiner og holde kandidaten med klær, sko og verktøy
✓ Påse at prinsippene om likebehandling i vikarbyrådirektivet overholdes (lønnsbetingelser, bonuser, tilgang på HMS-kursing etc.)
Hva skjer dersom en kandidat ikke fungerer?
Det er enkelt å være god når alt fungerer. Men det handler om å være best når ting ikke går som planlagt. Og nettopp da er det viktig å etterleve verdiene våre:
✓ Integritet
✓ Kvalitet
✓ Medmenneskelighet
WiiSDA tiltrekker oss markedets beste medarbeidere innenfor bilbransjen. Stor sett fungerer våre ansatte godt og integrerer seg over tid i bedriften.
Men, om det unntaksvis er utfordringer underveis skal WiiSDA være best på oppfølging med den ansatte og verkstedet. Av og til kan det være enkle ting som kommunikasjonsutfordringer eller misforståelser som gjør at ting ikke går som det skal. Ved å være raskt ‘på ballen’, god dialog og samarbeid med alle parter, klarer vi som oftest i felleskap å finne gode løsninger.
De fleste kundene våre har samarbeidet med oss i mange år, noen helt tilbake siden starten for 15 år siden. Og de fleste som har benyttet seg av våre tjenester tidligere, kommer tilbake, igjen og igjen. Nye kunder får vi gjennom anbefalinger av eksisterende kunder. Det tar vi som en tillitserklæring og at vi holder det vi lover.
Hvor kan jeg lete etter ny medarbeider?
Spar tid og ressurser og besøk WiiSDA sin nye kundeportal
Hvilke aktiviteter har WiiSDA planlagt fremover for å rekruttere fagfolk til bilbransjen?
Planlagte rekrutteringer er tilgjengelige på nettsiden vår. Har du lyst å være med på en rekrutteringstur for å se hvordan vi jobber og være med å intervjue din neste medarbeider? Ta kontakt: KONTAKT OSS